Storia Google (Android 8.0 Oreo)

A cura di Francesco Melfa

 

L'Addolorata, o Desolata, è l'ultimo dei 16 gruppi statuari che annualmente escono in processione il Giovedì Santo a Caltanissetta. Questo gruppo o Vara, fu costruito dall'artista Francesco Biangardi (scultore di altre 14 vare) nel 1896, su richiesta dei mugnai, sensali e bettolieri al prezzo di £. 1.200, e attualmente appartiene all'Unione Trasportatori.

Questo gruppo in origine era costituito da due personaggi: la Vergine Madre e un Angelo inviato da Dio per confortarla, che teneva in mano un lungo nastro bianco con la scritta "MAGNA EST VELUT MARE CONTRITIO TUA" (Parole del profeta Geremia e non di Isaia come riportato erroneamente dall'Alesso nel suo "Giovedì Santo" del 1903) che tradotto in italiano sta a significare "IL VOSTRO DOLORE O GRAN VERGINE E' GRANDE COME IL MARE".
Venivano raffigurati anche tutti gli elementi della passione di Cristo: l'asta del Loncino, incrociata con la canna dove era incastonata la spugna bagnata di aceto e fiele, la colonna per la flagellazione e sopra il calice, i flagelli insanguinati, il tamburo, i dadi e la veste di Gesù, la croce in mezzo con la Sindone che pende, e sulla croce era appeso il lanternino di Giuda, la sua borsa e il sudario della Veronica. Sparsi per terra vi erano anche altri momenti della passione: il piatto con i chiodi, il martello, le tenaglie e molti arnesi, la corona di spine, la borsa con i trenta denari, le scale e il gallo che cantò quando Pietro aveva rinnegato Gesù.

Nonostante il grande pregio artistico, la Vara non piacque assolutamente al popolo che avrebbe preferito la Madonna solitaria e diverse critiche negative furono fatte al Biangardi, poiché la molteplicità degli oggetti e la loro sistemazione erano motivo di distrazione e dispersione dello spettatore da quello che è il vero messaggio che l’Addolorata deve dare: un momento di profonda riflessione e raccoglimento.
Tuttavia sono state le parecchie disgrazie subìte da questo gruppo nel corso della sua storia a renderlo come è oggi: nel 1905 a causa di un incendio, il simulacro andò parzialmente distrutto.
Da quel momento infatti, scesero in processione per il Giovedì Santo varie statue raffiguranti l'Addolorata prese da varie chiese della città: Santa Croce, San Domenico, San Giuseppe e della chiesa del Ricovero Testasecca, in attesa che le rimanenze della Vara originale venissero sistemate da Salvatore Cardinale di Mussomeli, allievo di Francesco Biangardi. Questi, riuscì a ricreare il gruppo perfettamente com’era mantenendo il volto ed il busto originale dell’Addolorata.

Nel 1943 invece, avvenne un'altra tragedia: la chiesa di Santa Lucia, dove la Vara era custodita, fu colpita dai bombardamenti della guerra e il gruppo andò completamente distrutto ad eccezione dell'Angelo, e del mezzo busto superiore della Madonna, che venne salvato e conservato nelle mani di privati, successivamente dai Salesiani e infine nelle mani di Don Gaetano Cimino.
Per volere di vinai e carrettieri, nonostante la nuova assenza dell'Addolorata originale, ritornarono in processione le madonne delle varie chiese.
Negli anni '50 e '60, era usanza dei carrettieri che avevano il privilegio di fare i portabandiera di portare la Madonna in processione con il proprio carro trainato dai loro cavalli migliori.

Solo nel 1973 lo scultore Giuseppe Emma di San Cataldo realizzò l'attuale statua ricostruendo le parti della Vara risparmiate dai bombardamenti, mantenendo il volto originale del Biangardi.
Con la scomparsa dei carrettieri, la Vara passò in proprietà ai moderni autotrasportatori che detengono e venerano la Vergine Addolorata tuttora e per tradizione anche i figli e successivamente i figli dei figli.
Le disgrazie del gruppo statuario sfortunatamente non finirono: nel 1974, un filo della luce si staccò durante la processione del Giovedì Santo e la statua della Vergine si fracassò in due, arrivando alla Spartenza tra le mani dei detentori. Nonostante la gravità del danno che fece mal sperare, la Vara venne sistemata in pochissimo tempo grazie ad un eccellente restauro durato pochi mesi.

Nel 1982 Lucia Fedina, sorella dell'ex Presidente Angelo Fedina, preparò l'attuale mantello di velluto nero con bordature e rose in oro che tutt'oggi avvolge la Madonna. Tuttavia, sia quando è stata portata in processione senza il manto che quando è stata ricoperta con il soprammanto, ci sono stati dei larghi dissensi per ragioni opposte: quelli che ritenevano che il soprammanto riduceva il pregio artistico delle lodevoli fattezze ottenute dalla combinazione Biangardi-Emma e quelli che vedevano nel soprammanto un riempimento di quella che era una Vara troppo "semplice" rispetto alle altre fino a quel momento.

Oggi l'Addolorata, oltre al suo decoroso mantello e ad una sottoveste di seta color malva, tiene tra le mani un fazzoletto in stoffa con ricami tradizionali, mentre sul petto il simbolico pugnale dei sette dolori le trafigge il cuore per l'ultima volta; il volto è molto realistico e suggestivo caratterizzato ovviamente da uno sguardo pallido e straziato dal dolore; ai piedi della statua è sistemato un cuscinetto di velluto nero con piccole bordature in oro dove, nel corso degli anni, la statua è stata arricchita dalla presenza di soldi e gioielli in oro che i fedeli vi porgono ogni anno, simbolo dei loro voti; sotto questo cuscinetto è collocata una cassetta in vetro con intelaiatura in legno contenente denaro.

L'ultimo restauro è stato completato nel marzo 2006.

L'11 settembre 2016, in occasione dei 120 anni dalla costruzione, l'Addolorata è uscita eccezionalmente in processione, accompagnata dall'Unione Autotrasportatori e da tantissime confraternite arrivate da tutta la Sicilia.
A causa dello stato di emergenza prorogato dal Governo italiano a causa della pandemia da Covid-19, nel 2020 e 2021 la processione non si è potuta svolgere per evitare assembramenti.

 

L'Angelo

 

Dopo i bombardamenti del 1943, l'Angelo fu venduto per £. 5 alla famiglia Campo e venne restaurato nel 1971 dallo scultore Emma di San Cataldo.
Come si può vedere in foto, indossa un mantello roseo posto su un leggiadro vestito verde-chiaro con i margini dorati e dall'interno delle maniche si può notare una sottoveste bianca, anche questa con margini dorati. 
Insieme alla base sulla quale poggiano i suoi piedi raggiunge circa due metri di altezza.
Il nastro bianco probabilmente andò distrutto e si decise di non ricostruitrlo.

Oggi è possibile ammirarlo all'ingresso del Seminario Vescovile di Caltanissetta.

 

 

Storia alternativa

Fino a qualche anno fa, si pensava che l'Addolorata fosse stata completamente distrutta nel 1905, nel susseguirsi dell'incendio che la danneggiò parzialmente. Secondo alcuni studi, fondati recentemente in base a video storici dell'Istituto Luce, si è scoperto invece che l'Addolorata era stata ricompattata (con Madonna, Angelo e croce)  già negli anni '30 da Salvatore Cardinale, visto che in alcuni filmati storici appare la presunta Vara di Francesco Biangardi ancora intatta durante la processione del Giovedì Santo del 1939. Da quel momento si è capito che la Vara era stata distrutta non solo dall'incendio avvenuto nel 1905 ma successivamente alla ricostruizione, anche dai bombardamenti del 1943 avvenuti nella chiesa Santa Lucia, all'interno della quale era custodita l'Addolorata insieme alla Vara della "Prima caduta".
Tuttavia, resta ancora un mistero di come nel 1919 la Vara sia stata descritta dalla scrittrice inglese Louise Hamilton Caico. Questa infatti ci fa sapere che il gruppo in quell'anno era quello originale del Biangardi, e non poteva essere la riproduzione di S. Cardinale, in quanto solamente nel gruppo originale l'Angelo teneva tra le mani il nastro con scritto "MAGNA EST VELUT MARE CONTRITIO TUA" descritto dalla scrittrice, dato che nella scultura di Salvatore Cardinale la scritta era diversa.
 
 

History Google (Android 10.0)

Curated by Francesco Melfa

The Addolorata, or Desolata, is the last of the 16 statuary groups that annually go out in procession on Holy Thursday in Caltanissetta. This group or Vara was built by the artist Francesco Biangardi (sculptor of 14 other Vare) in 1896, at the request of the millers, matchmakers and taverns at the price of £. 1,200, and currently belongs to the Transporters Union.
 
This group was originally made up of two characters: the Virgin Mother and an angel sent by God to comfort her, who was holding a long white ribbon with the inscription "MAGNA EST VELUT MARE CONTRITIO TUA" (Words of the prophet Jeremiah and not Isaiah as erroneously reported by Alesso in his "Holy Thursday" of 1903) which translated into Italian means "YOUR PAIN OR GREAT VIRGIN IS LARGE AS THE SEA".
 
"All the elements of Christ's passion were also depicted: the pole of the Loncino, crossed with the barrel where the sponge soaked in vinegar and gall was set, the flagellation column and above the chalice, the bloody flagella, the drum, the dice and the garment of Jesus, the cross in the middle with the Shroud hanging, and on the cross hung the lantern of Judah, his bag and the shroud of Veronica. Scattered on the ground other moments of the passion: the plate with the nails , the hammer, the pincers and many tools, the crown of thorns, the bag with the thirty denarii, the scales and the rooster that sang when Peter had denied Jesus.
 
The face of the Madonna was quite artistic, the Angel very well made, but of rather tall stature.
However, the group did not like the people because they only wanted the Addolorata and several negative criticisms were made to Biangardi, since the multiplicity of objects and their arrangement were a cause for distraction and dispersion of the spectator from the food for thought and reflection. "( cit.)
 
Unfortunately the Addolorata has been involved in several misfortunes throughout its history: in 1905 due to a fire, the group was partially destroyed and was settled in the following years by Salvatore Cardinale di Mussomeli, a pupil of Francesco Biangardi.
 
In 1943, however, another tragedy occurred: the church of Santa Lucia, where the launch was kept, was hit by bombing and the group was completely destroyed except for the Angel, and the upper half-bust of the Madonna, which was saved and preserved in the hands of private individuals, then of the Salesians and finally in the hands of Don Gaetano Cimino. From that moment various statues depicting the Addolorata taken from various churches in the city went down in procession for Holy Thursday: Santa Croce, San Domenico, San Giuseppe and the church of Ricovero Testasecca.
 
Only in 1973 the sculptor Giuseppe Emma of San Cataldo made the current statue by reconstructing the parts of the vara spared by the bombings, keeping the original face of Biangardi.
The launch was sold in that year to the class of road hauliers who still hold and venerate the Virgin of Sorrows and traditionally also the children and subsequently the children of the children.
 
The misfortunes of the statuary group unfortunately did not end: in 1974, a thread of light broke off during the procession of Holy Thursday and the statue of the Virgin smashed in two, arriving at the Spartenza in the hands of the hauliers, but was placed within one year.
In 1982 Lucia Fedina, sister of the former President Angelo Fedina, prepared the current black velvet cloak with gold borders and roses that still surrounds the Madonna today.
However, both when she was carried in procession without the mantle and when she was covered with the overlap, there were wide dissensions for opposite reasons: those who believed that the overlap reduced the artistic value of the laudable features obtained by the Biangardi-Emma combination , and those who saw in the above a filling of what was a varus too "empty" compared to the others up to that moment.
 
The Addolorata holds in her hands a handkerchief in fabric with traditional embroidery, while on the chest the symbolic dagger of the seven pains pierces her heart for the last time; at the foot of the statue there is a black velvet pad with small gold borders where over the years the statue has been enriched by the presence of gold money and jewels, which the faithful offer you every year, symbol of their vows; under this bearing there is a glass box with a wooden frame containing money.
 
The last restoration was completed in March 2006.
 
On 11 September 2016, on the occasion of the 120 years since its construction, the Addolorata exceptionally came out in a procession, accompanied by the Union of Truckers and by many brotherhoods from all over Sicily.
 
After the bombings of 1943, the Angel was sold for £. 5 to the Campo family and was restored in 1971 by the sculptor Emma di San Cataldo. Today it is possible to admire it at the entrance of the Bishop's Seminary
Invia commenti
Cronologia
Salvate
Community
The "Addolorata", or "Desolata", is the last of the 16 statuary groups that annually go out in procession on Holy Thursday in Caltanissetta. This group or Vara was built by the artist Francesco Biangardi (sculptor of 14 other Vare) in 1896, at the request of the millers, matchmakers and taverns at the price of LIRE 1,200, and currently belongs to the "Truck Driver Union".
 
This group was originally made up of two characters: the Virgin Mother and an angel sent by God to comfort her, who was holding a long white ribbon with the inscription "MAGNA EST VELUT MARE CONTRITIO TUA" (Words of the prophet Jeremiah and not Isaiah as erroneously reported by Alesso in his "Holy Thursday" of 1903) which translated into Italian means "YOUR PAIN OR GREAT VIRGIN IS LARGE AS THE SEA".
 
All the elements of Christ's passion were also depicted: the pole of the Loncino, crossed with the barrel where the sponge soaked in vinegar and gall was set, the flagellation column and above the chalice, the bloody flagella, the drum, the dice and the garment of Jesus, the cross in the middle with the Shroud hanging, and on the cross hung the lantern of Judah, his bag and the shroud of Veronica. Scattered on the ground other moments of the passion: the plate with the nails , the hammer, the pincers and many tools, the crown of thorns, the bag with the thirty denarii, the scales and the rooster that sang when Peter had denied Jesus.
 
The face of the Madonna was quite artistic, the Angel very well made, but of rather tall stature.
However, the group did not like the people because they only wanted the Addolorata and several negative criticisms were made to Biangardi, since the multiplicity of objects and their arrangement were a cause for distraction and dispersion of the spectator from the food for thought and reflection.
 
Unfortunately the Addolorata has been involved in several misfortunes throughout its history: in 1905 due to a fire, the group was partially destroyed and was settled in the following years by Salvatore Cardinale di Mussomeli, a pupil of Francesco Biangardi.
 
In 1943, however, another tragedy occurred: the church of Santa Lucia, where the launch was kept, was hit by bombing and the group was completely destroyed except for the Angel, and the upper half-bust of the Madonna, which was saved and preserved in the hands of private individuals, then of the Salesians and finally in the hands of Don Gaetano Cimino. From that moment various statues depicting the Addolorata taken from various churches in the city went down in procession for Holy Thursday: Santa Croce, San Domenico, San Giuseppe and the church of Ricovero Testasecca.
 
Only in 1973 the sculptor Giuseppe Emma of San Cataldo made the current statue by reconstructing the parts of the vara spared by the bombings, keeping the original face of Biangardi.
The launch was sold in that year to the class of road hauliers who still hold and venerate the Virgin of Sorrows and traditionally also the children and subsequently the children of the children.
 
The misfortunes of the statuary group unfortunately did not end: in 1974, a thread of light broke off during the procession of Holy Thursday and the statue of the Virgin smashed in two, arriving at the Spartenza in the hands of the hauliers, but was placed within one year.
In 1982 Lucia Fedina, sister of the former President Angelo Fedina, prepared the current black velvet cloak with gold borders and roses that still surrounds the Madonna today.
However, both when she was carried in procession without the mantle and when she was covered with the overlap, there were wide dissensions for opposite reasons: those who believed that the overlap reduced the artistic value of the laudable features obtained by the Biangardi-Emma combination , and those who saw in the above a filling of what was a varus too "empty" compared to the others up to that moment.
 
The Addolorata holds in her hands a handkerchief in fabric with traditional embroidery, while on the chest the symbolic dagger of the seven pains pierces her heart for the last time; at the foot of the statue there is a black velvet pad with small gold borders where over the years the statue has been enriched by the presence of gold money and jewels, which the faithful offer you every year, symbol of their vows; under this bearing there is a glass box with a wooden frame containing money.
 
The last restoration was completed in March 2006.
 
On 11 September 2016, on the occasion of the 120 years since its construction, the Addolorata exceptionally came out in a procession, accompanied by the Union of Truckers and by many brotherhoods from all over Sicily.
 
After the bombings of 1943, the Angel was sold for LIRE 5 to the Campo family and was restored in 1971 by the sculptor Emma di San Cataldo. Today it is possible to admire it at the entrance of the Bishop's Seminary.